02 October 2008

Illustratörstävling

Fick reda på att Natur&Kultur (ett av förlagen jag skickade in arbetsprover till) ska ha en tävling för barnboksillustratörer:

http://www2.nok.se/tavling/illustrator/index.html

Tyvärr ser det lite grann ut som ett skam...
De vill att man ska göra en färgframsida, tre färdiga uppslag samt skissa hela boken, och allt för noll cash... såvida du inte är en av de 3 som får jobbet. De lockar med 20 000 kr och 9,5% försäljningsarvode. Hm...

Dessutom äger de option på alla insända bidrag.
Jag googlade "ha option" och fick fram följande citat på Finansportalen.se:

"
En option är en rättighet att köpa eller sälja en vara på ett förutbestämt datum till ett förutbestämt pris, den här varan kallas då optionens underliggande."

Jag tolkar det som att de menar att de har rätt att få köpa publicering av bidraget, även om det inte vinner. Försåerligt, det är ju trots allt baserat på texter och karaktärer de ger ut.

Känns inte riktigt värt det hela, dock...

Baj baj!

2 comments:

  1. jag störde mig mest på att manusen var så kassa. Men jag ska nog ta bajsprinsessan bara för att. Himla oinspirerande manus faktiskt. Jag kände direkt att jag ångrade min nya karriär.

    ReplyDelete
  2. Till Tomas:

    Haha! Neeeej! Ångra inte karriären bara för att det finns en del slätstruket med i ekvationen!
    Det är viktigt att ibland kunna rätta sig efter marknaden...

    ReplyDelete