21 November 2008

Mina projekt - A Song for Elise

Nu tänkte jag ta och berätta lite mer om ett av mina projekt.

Det hela började med att jag hade kommit på flera spännande serieprojekt och berättat om dem för min sambo, men varje idé sågade jag i samma sekund och tillslut fick han nog. När så idéen till "A Song for Elise" ploppade upp tvingade han mig göra något med den.

Detta är min första riktigt långa novellserie, ett helt eget hobbyprojekt som för tillfället mynnat ut i två fansin:



Storyn:
Det hela handlar om Andi, Marcus och Elise, tre föredetta gymnasiekompisar, som hållit kontakten sedan den tiden. De har ett väldigt invecklat vänskapsförhållande. Elise's psykiska labilitet har skapat ett slags syskonförhållande där killarna stöttar och skyddar henne, ibland från henne själv. Men det har funnits något mer i deras relation.

Jag vill inte spoila mer, men det sista jag kan säga är att detta är en yaoi.

De två första delarna blev alltså fansin, ca 60 sidor vardera. Det ska bli en tredje också, och när den är klar tänkte jag trycka en fin bok av allt. Men först ska jag rastrera om hela skiten, för jag har blivit bättre sedan jag gjorde de första bitarna.

Karaktärerna:
Här kommer mer om karaktärerna. OBS! Har ni inte läst mangan föreslår jag att ni inte läser texten om Young Elise. Den spoilar en del...
Jag arbetade ca 3 månader med första delen och 2,5 månader med andra. Tredje hoppas jag att jag också kommer att bli klar med relativt fort, för jag vill som sagt rastrera om de andra delarna.

Arbetet:
Jag tecknar först upp en sida och tuschar den direkt med fine liners för rutramar, pratbubblor och bakgrunder och stålstift för karaktärerna. Jag hade inget manus eller bildmanus eller ens karaktärsdesign för första delen, och det sistnämnda saknades tyvärr då karaktärerna blev lite skeva på de första 20 sidorna. Andra och tredje delen har jag skrivit stolpar för, men inget mer.

Jag ville inte ha för mycket jobb, för detta skulle till en början mest vara ett "exorsism"-projekt, alltså ett sådant därt "jag-vill-skapa-något-men-jag-har-skaparångest-så-jag-behöver-bara-skapa-något-utan-krav-att-det-ska-vara-perfekt"-projekt, typ.

Här är en fin exempelsida från första delen:
Ok, nu kanske ni undrar var man kan få tag på den?
Jo, man kan ju köpa fansinen (30 kr styck, plus frakt), för att stödja en fattig kämpande serietecknare, men annars har jag faktiskt bestämt mig för att dela med mig gratis, så den går att läsa på Smackjeeves.com:

A Song for Elise - Läs den gratis på nätet!

Förlåt till er som känner er lurade att ni behövde köpa fansinen, men ni ska förstå att pengarna gick direkt till Nosebleed Studios framtida projekt, så ni bidrog till bra saker! Vi planerar nämligen ha en ny antologi på 250 sior klar till Bokmässan 2009 och alla andra event den hösten.

Bye Bye~!

(^.-)

P.S. Det snöar här, så nu vill jag göra julserier! D.S.

No comments:

Post a Comment