15 March 2010

Japan i min hand


Efter snart ett decennium som manganörd har jag slutligen fått ändan ur vagnen. Nu ska det bli av. Min pilgrimsfärd sätter igång imorgon kl. 11. Då tar jag och syrran bussen till tåget, tåget till flyget, flyget till flyget och sedan flyget ut ur verkligheten och in i mina vildaste fantasier.

Japan.

Jag har kluvna känslor för landet. Mest baserat på fördomar och schabloner, som jag hoppas på att antingen få bekräftade eller raserade på plats.
Dels lockar landet mig förföriskt med sina galna tv-shower, färgglada platsförpackningar med söta maskotar på, sin nördkultur och inte minst seriemarknad. Samtidigt skrämmer dess hierarkiskt uppbyggda sociala strukturer mig, med sina artighetsnivåer och sin syn på kvinnor och utlänningar.

Jag pluggade japanska ett år på Lunds Universitet. Det var hårt jobb. Och efter det året kunde jag konstatera att jag kanske kunde 5-10% av vad jag borde kunna för att klara det japanska samhället. Året väckte mig och förstärkte mina polariserade åsikter om den nedgående solens land i öst.

Så, nu är jag här. På väg dit.

Ok, en snabb genomgång av vad vi kommer hitta på:
  • Onsen - japanskt bad i varma källor
  • Fuji-Q High Lands - lekland med attraktioner som är med i Guiness rekordbok
  • Kyoto - kika på tempel och besöka Tenshi-no-Sato (Volks kulledsdocksmuseum)
  • Shoppa i Harajuku, Shinjuku, Akihabara mfl.
  • Dra till "Red Light District" där alla love hotels finns
  • Disney Sea - såklart!
  • samt en massa mer...
Innan resan skickade jag iväg 8 paket till olika japanska mangatidningar. Varje paket innehöll en "Mjau!"-bok och ett brev på prydlig japanska.
Och tänka sig! Det nappade!
Nja, kanske inte riktigt, men typ. Fick fyra svar, och trots att ingen av dem var intresserade av "Mjau!" i sig, visade alla intresse, och ett av dem lät mig t.o.m. att komma på möte till deras kontor. Gissa vilken tidning? Jepp, Ribon på Shueisha.
Tack så jättemycket till Kristina, Niklas och Johan från Mangakai Lund som hjälpt mig en massa med översättandet och rättandet! Tack!!

Så, som vanligt lyckas Natalia göra resan som hon borde se som semester, till en arbetsresa, hahaha. Dessutom tar hon med sig datorn och fortsätter på rättningarna av "A Song for Elise" till Tokyopop.
Jäkla arbetsnarkoman...

Ska försöka rapportera efter hand från Japan, om det går!

4 comments:

  1. Ett stort lycka till, o ha det så bra.

    ReplyDelete
  2. Sounds great - good luck to you!

    ReplyDelete
  3. Grattis!! Ohh ska bli så kul att få höra hur det gick sen!

    Förresten så köpte jag ett ex av Mjau för nån månad sen, den var så mysig-MEN KORT! Jag kände direkt efteråt att jag ville ha mer på en gång! XD

    ReplyDelete
  4. Jag hittade dig!
    Jag älskar verkligen boken jag köpte av dig, A Song For Elise, på Uppcon. Verkligen värt pengarna :3
    Tack så mycket ^^<3

    ReplyDelete