23 November 2014

Vad händer!? - en liten rapport från mitt stressade liv

Puuuh... här har inte skrivits så mycket på sistone. Det beror helt på att jag inte haft tid. Låter som en dålig ursäkt, men det är jobbigt att försöka klämma in bloggande mitt i allt som hänt på sistone...

En hel del negativa saker rör sig i mitt liv just nu. Dels är det konflikter på jobbet (som jag helst hade velat vara utan) och dels faktumet att min mormor sedan 3 veckor tillbaka legat inne på sjukhuset. Det såg mörkt ut ett tag... Jag försökte skriva detta blogginlägget för en vecka sedan men det gick inte, för då var det för jobbigt. Nu har hon, trots sin ålder på 85 år, tagit sig ur det värsta och är till och med uppe och går med stöd! Wow... sicken kämpe... *stolt*
När det var som mörkast, för en vecka sedan, fick jag dessutom oroväckande hugg i magen farligt lika magkatarr-symptom. Orsaker; troligen stress och laktosintoleransen.
Som man brukar säga; olyckor kommer aldrig ensamma, men det gäller att inte låta sånt knäcka en!

Dock är inte allt dystert och grått. För att peppa lite kommer jag rada upp lite positiva saker jag gjort de senaste månaderna:

Bokmässan
 Jag signerade mina böcker på Bok- och Biblioteksmässan i Göteborg, och Sword Princess Amaltea 1 sålde slut både hos förlaget och SF-bokhandeln på söndagen! Jippie!!

Sylvester och jämställdheten
En moder mailade mig, vars son är ett stort fan av Amaltea, och då en nära släkting gått bort för dem frågade modern om jag kunde skicka en hälsning till Sylvester som inspiration. Klart jag gjorde!

Mangakurser
Jag har varit ute och haft mangakurser på en del ställen under höstlovsveckan i slutet av oktober. Det är också lite stressande att resa iväg, men så kul att väl vara ute och träffa folk som läst ens serier och uppskattar dem!

Mormor berättar
När mormor hastigt hamnade på sjukhuset blev det kaotiskt. Jag hade tidigare hjälpt henne skriva ner sina barndomsminnen från 2:a världskrigets Polen. Hon hade den senaste tiden tjatat på mig att vi borde skicka det till förlag, vilket jag inte hade tid för. Skulle det nu bli för sent?!
Så kom jag på att man ju kan göra print-on-demand-böcker med hårdpärm - det ville jag ge min mormor! Bara hon höll ut tills de kom... Så jag tryckte upp boken hos Minbok.se och såhär fin blev den:
 


Mormor var överlycklig, och nu när hon repat sig lite ska vi skicka den till olika förlag som ger ut historiska eller biografiska böcker, i förhoppning om att de vill ge ut boken på riktigt.


Sword Princess Amaltea
Trots allt mörkt och jobbigt och stress som tyngt mig på sistone, finner jag alltid tecknandet mediterande och lugnande. Så en av mina livlinor - förutom min familj och min sambo - har varit Sword Princess Amaltea. Just nu arbetar jag på kapitel 11 i bok 3, med planerat släpp i juli 2015.



Sedan tänkte jag avsluta med ett hett tips:

http://www.jstory.info/

MIYABI Japan Story den 29-30 november
Japan-festival i Stockholm (på Norra Latin) med fokus på kreativitet och skapande!
Massa häftiga och fantastiska japanska gäster, bl.a. mangatecknare och redaktörer!!
Missa inte detta!! Boka biljetter!

Nosebleed Studio kommer såklart vara där och sälja i artist corner, och även ha två framträdanden på scen:

Lördag 17.00 - 18.00
How to work as a manga artist in Sweden
Jag och Alice Engström från Nosebleed Studio berättar om hur man blir och arbetar som mangatecknare i Sverige - på engelska.

Söndag 12.30 - 13.30
A Swedish Mangaka in Japan
Jag berättar om mina erfarenheter av att skicka mina serier till japanska förlaget Shueisha och tidningen Ribbon - på engelska.

Hoppas vi ses där!

2 comments:

  1. Hej! Jag skrev & frågade dig i ett gammalt blogginlägg när Amaltea 3 kommer ut. I detta inlägg fick jag och mina elever vårt svar! Med vänlig hälsning Maria Nilsson, skolbibliotekarie

    ReplyDelete
    Replies
    1. Åh, va bra! Måste ha missat din kommentar...
      Hälsa de unga läsarna från mig, och hoppas de orkar vänta till sommaren. :)

      Delete